Uzucapiune de lunga durata. Bun fara stapan. Calitatea procesuala pasiva a unitatii administrativ teritoriale

Uzucapiune de lunga durata. Bun fara stapan. Calitatea procesuala pasiva a unitatii administrativ teritoriale Din interpretarea dispozitiilor art. 1847 si urmatoarele si a art. 1890 Cod civil rezulta ca prescriptia achizitiva trebuie opusa doar fostului proprietar al imobilului in litigiu, in considerarea efectului juridic al uzucapiunii de sanctiune civila fata de titularul nediligent care a permis iesirea bunului din patrimoniul sau. In masura in care, insa, nu este posibila identificarea fostului proprietar al terenului ce face obiectul cererii, ori a altor persoane care ar fi interesate in contestarea uzucapiunii sau acesta a decedat si nu s-a dezbatut succesiunea vacanta, calitatea procesuala pasiva se prezuma, prin dispozitiile legii, ca apartine unitatii administrativ – teritoriale, in a carei raza teritoriala se afla imobilul, ca titulare ale patrimoniului imobiliar.

Constatarea vacantei succesorale. Mosteniri si liberalitati. Uzucapiune

Procedura speciala notariala reglementata de art. 118 din Legea nr. 36/1995, pentru cazul vacantei succesorale, nu este obligatorie ori exclusiva, in sensul excluderii posibilitatii ca aceasta sa poata fi ceruta instantelor de judecata, in raport chiar de dispozitiile art. 110 alin. (1) din Legea nr. 36/1995, potrivit cu care succesibilul sau alta persoana interesata poate sesiza direct instanta judecatoreasca in vederea dezbaterii unei succesiuni.
Existenta unei succesiuni vacante si a componentei masei succesorale se poate constata, in urma verificarilor necesare, si de catre instanta, in lipsa certificatului de vacanta succesorala eliberat ca urmare a parcurgerii procedurii notariale. Aceasta intrucat interesul general impune a se recunoaste statului calitatea de a sta in justitie in legatura cu acea succesiune, chiar inainte de eliberarea certificatului de vacanta succesorala, atat certificatul eliberat de notar, cat si hotararea judecatoreasca neavand, sub acest aspect, decat un efect declarativ, iar nu constitutiv, intrucat statul dobandeste mostenirea ope legis, de la deschiderea ei, potrivit regulilor generale si neavand un drept de optiune succesorala.

Uzucapiune de lunga durata. Teren afectat de constructii de interes public

Actiune in constatare. Uzucapiune de lunga durata. Teren afectat de constructii de interes public. Neindeplinirea conditiei posesiei utile C.civ. din 1864, art. 1844, art. 1847 Legea nr. 213/1998, art. 3 Existenta unor constructii hidrotehnice pe terenul cu privire la care se solicita a se constata intervenirea efectelor prescriptiei achizitive, il plaseaza, sub aspectul regimului juridic, sferei bunurilor domeniului public, asadar inalienabile si insesizabile, nesusceptibile a face obiectul prescriptiei achizitive. Imprejurarea ca asemenea constructii (impreuna cu terenul aferent) nu se regasesc ca atare reglementate, in regim de proprietate publica, prin Legea apelor nr. 107/1996, este lipsita de relevan?a avand in vedere ca actul normativ care constituie sediul materiei in ce priveste proprietatea publica si regimul juridic al acesteia este Legea nr. 213/1998. Or, potrivit art. 3 alin. (4) din Legea nr. 213/1998 „domeniul public al comunelor, al oraselor si al municipiilor este alcatuit din bunurile prevazute la pct. III din anexa si din alte bunuri de uz sau de interes public local, declarate ca atare prin hotarare a consiliului local, daca nu sunt declarate prin lege bunuri de uz sau de interes public national ori judetean”. Astfel, retinand regimul juridic specific al terenului cu o afectatiune ce intereseaza domeniul public, devin incidente dispozitiilor art. 1844 C.civ. (conform carora nu se poate prescrie domeniul lucrurilor care nu pot fi obiecte de proprietate privata, fiind scoase in afara circuitului civil), nefiind indeplinite conditiile prevazute de art. 1847 din acelasi cod pentru ca posesia exercitata sa poata fi considerata una utila, achizitiva a dreptului de proprietate.

Dobandirea dreptului de proprietate asupra terenului prin uzucapiune. Autoritatea de lucru judecat si puterea de lucru judecat

Autoritatea de lucru judecat este o parte a puterii de lucru judecat. Existenta unei hotarari judecatoresti poate fi invocata in cadrul unui alt proces, cu autoritate de lucru judecat, atunci cand se invoca exclusivitatea hotararii, sau cu putere de lucru judecat, cand se invoca obligativitatea sa, fara ca in cel de-al doilea proces sa fie aceleasi parti, sa se discute acelasi obiect si aceeasi cauza.

Vanzare cumparare. Drept de folosinta. Exercitarea in comun in proportie egala a dreptului de folosinta asupra terenului. Regula unanimitatii

Vanzare cumparare. Drept de folosinta. Exercitarea in comun in proportie egala a dreptului de folosinta asupra terenului. Regula unanimitatii Nu este admisibil ca ulterior cumpararii unui imobil in cunostinta de cauza cu privire la toate inconvenientele pe care acesta le are, invocarea regulii unanimitatii sa poata atrage masuri de schimbare a situatiei de fapt existenta la data cumpararii, pentru a aduce reclamantei un avantaj in folosinta bunului.

Uzucapiune.In interpretarea si aplicarea prevederilor art. 1.050-1.053 din Codul de procedura civila si art. 56, art. 76 si art. 82 din Legea nr. 71/2011 stabileste ca procedura speciala reglementata de prevederile art. 1.050-1.053 din Codul de procedura civila nu este aplicabila in privinta posesiilor incepute anterior intrarii in vigoare a Codului civil. RIL 19/2015

Uzucapiune.In interpretarea si aplicarea prevederilor art. 1.050-1.053 din Codul de procedura civila si art. 56, art. 76 si art. 82 din Legea nr. 71/2011 stabileste ca procedura speciala reglementata de prevederile art. 1.050-1.053 din Codul de procedura civila nu este aplicabila in privinta posesiilor incepute anterior intrarii in vigoare a Codului civil. RIL 19/2015