Servitute de utilitate publica instituita asupra unui teren proprietate privata. Expropiere de fapt.

Expropiere de fapt. Servitute de utilitate publica instituita asupra unei suprafete de teren, proprietate privata. Conditionarea proprietarului pentru obtinerea autorizatiei de constructie de dezmembrarea terenului in parcele distincte si renuntarea la dreptul de proprietate asupra suprafetei afectate servitutii de uz public. Constatarea nulitatii absolute a declaratiei notariale de renuntare la dreptul de proprietate. Existenta unei cauze ilicite, imorale. Atingerea adusa dreptului de proprietate. Constatarea exproprierii in fapt. Obligarea unitatii administrativ-teritoriale la plata unei juste despagubiri.

Uzucapiune de lunga durata. Teren afectat de constructii de interes public

Actiune in constatare. Uzucapiune de lunga durata. Teren afectat de constructii de interes public. Neindeplinirea conditiei posesiei utile C.civ. din 1864, art. 1844, art. 1847 Legea nr. 213/1998, art. 3 Existenta unor constructii hidrotehnice pe terenul cu privire la care se solicita a se constata intervenirea efectelor prescriptiei achizitive, il plaseaza, sub aspectul regimului juridic, sferei bunurilor domeniului public, asadar inalienabile si insesizabile, nesusceptibile a face obiectul prescriptiei achizitive. Imprejurarea ca asemenea constructii (impreuna cu terenul aferent) nu se regasesc ca atare reglementate, in regim de proprietate publica, prin Legea apelor nr. 107/1996, este lipsita de relevan?a avand in vedere ca actul normativ care constituie sediul materiei in ce priveste proprietatea publica si regimul juridic al acesteia este Legea nr. 213/1998. Or, potrivit art. 3 alin. (4) din Legea nr. 213/1998 „domeniul public al comunelor, al oraselor si al municipiilor este alcatuit din bunurile prevazute la pct. III din anexa si din alte bunuri de uz sau de interes public local, declarate ca atare prin hotarare a consiliului local, daca nu sunt declarate prin lege bunuri de uz sau de interes public national ori judetean”. Astfel, retinand regimul juridic specific al terenului cu o afectatiune ce intereseaza domeniul public, devin incidente dispozitiilor art. 1844 C.civ. (conform carora nu se poate prescrie domeniul lucrurilor care nu pot fi obiecte de proprietate privata, fiind scoase in afara circuitului civil), nefiind indeplinite conditiile prevazute de art. 1847 din acelasi cod pentru ca posesia exercitata sa poata fi considerata una utila, achizitiva a dreptului de proprietate.

Dreptul de administrare, ca drept real corespunzator proprietatii publice, poate lua nastere prin hotarare a Guvernului, a consiliului judetean sau a consiliului local

Dreptul de administrare, ca drept real corespunzator proprietatii publice, poate lua nastere prin hotarare a Guvernului, a consiliului judetean sau a consiliului local, permitand titularului sau sa foloseasca si sa dispuna material de bunul primit in administrare in conditiile stabilite de lege sau de actul de constituire.